Nedávny audit využitia a efektivity mestskej dopravy už prináša prvé výsledky. Dopravný podnik predložil na najbližšie rokovanie Magistrátu návrh zmien - a máme sa na čo "tešiť". Zmeny v autobusovej doprave sú ešte celkom v poriadku, nová sieť električkových liniek však mohla byť vyriešená aj lepšie.
Jediným významným zlepšením električiek je vybudovanie nového prestupného terminálu pred Daňovým úradom na Radlinského ulici, ktorý by sám o sebe vyriešil mnohé dnešné problémy. Samotný návrh liniek je však značne neprehľadný. Kým na iMHD.sk bol už pred niekoľkými rokmi predstavený dokonalý návrh len s piatimi linkami, Dopravný podnik Bratislava (DPB) navrhuje 8 liniek a návrh ani nezohľadňuje novú trať cez Starý most. Znížený počet liniek je kompenzovaný skrátením intervalov z 12 na 8 minút v pracovné dni. Chaotické číslovanie liniek (po reorganizácií zostanú linky 2, 3, 4, 5, 9, 12, 13 a 17) si neviem vysvetliť.
Nový systém je napriek všetkým negatívam lepší ako súčasný. Aj keď nechápem, prečo nebol zvolený variant, ktorý je oveľa jednoduchší a priniesol by cestujúcim väčší komfort.
Systém autobusových liniek má bohužiaľ tiež neprehľadné číslovanie, avšak prináša zníženie počtu liniek, ich lepšiu náväznosť a lepšie trasovanie. Najviac som sa potešil, keď som sa dozvedel intervaly "nosných liniek": Pohybujú sa od 3 do 8 minút v špičke.
DPB v správe navrhuje širšie rozloženie začiatkov pracovného času - linky bývajú v čase medzi 7:30 a 8:00 preťažené a v ostatných časoch bývajú vyťažené nedostatočne. O pomoc pri týchto zmenách hodlá DP požiadať aj masmédiá.
Od 4. júla sa tiež zmení 15 zastávok do režimu "Na znamenie", čím spoje ušetria niekoľko desiatok sekúnd. Počet by mohol byť aj vyšší, keby DPB zaviedol vec bežnú v okolitých krajinách: Zastávky na znamenie medzi 20:00 a 05:00.
Keď opadne prvá vlna hnevu a zmätku, snáď verejnosť pochopí, že je lepšie mať menej liniek s kratším intervalom ako naopak. Kto má záujem o viac informácií, odporúčam tento dokument (658 kB)